سوء استفاده ترامپ از اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر فیسبوک برای پیروزی در انتخابات – دیجیاتو – خدمات وب شمس

فیسبوک به تازگی حساب های رسمی مربوط به «آزمایشگاه های ارتباطات راهبردی» (SCL) و شرکت تابعه آن یعنی «کمبریج آنالیتیکا» را به خاطر تخطی از شرایط استفاده، به حالت تعلیق درآورد

«کریستوفر ویلی» کارمند کمبریج آنالیتیکا که اخیراً اطلاعات این شرکت را در اختیار رسانه ها قرار داده، فعالیت های مورد بحث را «آزمایشی عمیقاً غیر اخلاقی» توصیف کرده و می گوید با بهره گیری از داده های شخصی میلیون ها کاربر فیسبوک، مدل هایی برای سوء استفاده از این اطلاعات و هدف قرار دادن درونی ترین افکار و تمایلات آنها توسعه داده شده است.

این رخداد نشان می دهد مدل کسب و کار فیسبوک، یعنی نمایش تبلیغات هدفمند برای کاربران، تا چه اندازه آسیب پذیر و خطرناک است و از طرفی، احتمال قوی سوء استفاده از اطلاعات فوق در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را نیز به ذهن می آورد.

به گفته رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز و آبزرور، کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی 50 میلیون کاربر برای تعیین رأی احتمالی آنها در انتخابات 2016 آمریکا و در صورت نیاز، تغییر رأی به واسطه تبلیغات کاملاً هدفمند استفاده کرده است. این اطلاعات توسط دکتر الکساندر کوگن، استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج جمع آوری شده. او در سال 2015 اپلیکیشنی به نام thisisyourdigitallife را توسعه داده که 270 هزار نفر آن را دانلود کرده اند. این اپلیکیشن به تمام اطلاعات موجود در حساب کاربری فیسبوک افراد و دوستان آنها دسترسی داشته است. اگرچه کمبریج آنالیتیکا می گوید تمامی این اطلاعات را حذف کرده و دیگر به آنها دسترسی ندارد، اما نیویورک تایمز معتقد است هنوز بخش قابل توجهی از این مجموعه باارزش در اختیار آنهاست.

منابع خبری معتقدند هنوز بخش زیادی از این اطلاعات در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار دارد

کمبریج آنالیتیکا تحت مالکیت «رابرت مرسر» میلیاردر آمریکایی قرار دارد که در سال 2015 به کمپین انتخاباتی «تد کروز» کمک کرد و سپس در انتخابات 2016 به یاری ترامپ آمد. این شرکت با جمع آوری حجم عظیمی از اطلاعات و توسعه پروفایل های شخصی، «جهت گیری روانشناختی ناخودآگاه» افراد را هدف قرار داده و تبلیغات به شدت هدفمند را برای آنها طراحی می کند. از قرار معلوم دونالد ترامپ در سال 2016 از این کمپانی برای هدایت برنامه های دیجیتالی خود استفاده کرده است.

فیسبوک و به طور کلی، شبکه های اجتماعی سال پرماجرایی را پشت سر گذاشتند که مهم ترین آنها، دست داشتن روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به قدرت رسیدن ترامپ از طریق تبلیغات فیسبوک بود. حالا جنجال کمبریج آنالیتیکا نیز نشان می دهد فیسبوک یا هر پلتفرم مشابه دیگری که از اطلاعات شخصی برای تبلیغات هدفمند بهره می گیرند، به راحتی قابل سوء استفاده هستند؛ اطلاعات به ظاهر بی اهمیتی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم، در کنار یکدیگر پیامدهای غیر قابل باوری را به بار می آورند.

فیسبوک به تازگی حساب های رسمی مربوط به «آزمایشگاه های ارتباطات راهبردی» (SCL) و شرکت تابعه آن یعنی «کمبریج آنالیتیکا» را به خاطر تخطی از شرایط استفاده، به حالت تعلیق درآورد. این دو مجموعه به جمع آوری و اشتراک گذاری اطلاعات شخصی بیش از 50 میلیون کاربر بدون رضایت آنها متهم شده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *